top of page

הטיפ הכי חשוב שאי פעם תקבלו לגבי המיקס שלכם - או: "מה זה Gain Staging?"

תהליך היצירה וההפקה הוא לרוב תהליך אמוציונלי, תהליך שבו האומן ו/או המפיק מחפשים את הגוון הנכון, את הסאונד שמרגש אותם או את התפקיד שישנה את העולם ואם לומר את האמת? בשורה התחתונה אלו הדברים שחשובים באמת כדי ליצור שיר או טראק אותנטי, אבל הבעיה מתחיל כשצוברים הרבה רעיונות ולפתע "צוואר הבקבוק" של ערוץ המאסטר (Master Bus) שלנו נסתם

הבס מאבד עומק, הקיק מאבד את הפאנצ', הסנר נמעך והשירה?! לאן נעלמה השירה?

בשלב הזה מתחיל לחלחל התסכול ואז מי לא מכיר את המצב הבא:

סיפורו של כל פרויקט מיקס











הסיבה העיקרית לכך היא שלא דאגנו לתהליך החשוב ביותר מבחינת סאונד בזמן ההפקה, תהליך ה Gain Staging מה זה גיין סטייג'ינג?


גיין סטייג'ינג (Gain Staging) הוא התהליך שבו מוודאים שעוצמת השמע של כל מקור/ערוץ בפרויקט שלנו נמצאת בנקודת הפתיחה האופטימלית שלה לפני הכניסה לערוץ ו/או המעבר למעבד האות הבא בתור בשרשרת וזאת על מנת למזער עיוותים או רעשי עבודה לא רצויים.


אם להסביר בפשטות, המטרה היא להגיע לעוצמת עבודה אידיאלית בזמן שהפיידר של הערוץ אותו אנחנו מכוונים יהיה על נקודת ה 0 שלו (N.O.L - Normal Operating level), או לחילופין, אם עבדנו על עיבוד סאונד כלשהו, קומפרסיה, סטורציה או כל דבר אחר שמשפיע על הדינמיקה, השאיפה שלנו תהיה (במרבית המקרים) שהעוצמה הנכנסת למעבד האות תהיה שווה גם לעוצמה היוצאת ממנו ועוברת הלאה בשרשרת.


נקודת המוצא האידיאלית לפיידרים במיקס












איך עושים את זה?


אני אנסה לשמור על הסבר פשוט ומעשי

כמו שאמרתי, הרעיון הוא להביא את עוצמת מקור האודיו שלנו לנקודה האופטימלית

את הנקודה הזאת נמדוד ב DAW (בניגוד להקלטה על מכשור אנלוגי) ב Full Scale Meter, שנקודת המקסימום שלו היא 0 dBfs

המטרה שלנו תהיה להביא את מקור הסאונד ללא שום עיבוד עליו לטווח מקסימום של כ 12dB- ומינימום של 18db- ב Peak level


הדרך הראשונה לעשות זאת ואולי גם החשובה ביותר להכיר, היא הקפדה על עוצמת הקלטה נכונה

כשאנחנו מקליטים זמר/ת, או נגנים, חשוב להקפיד על עוצמת הקלטה בריאה ונכונה

צריך להקפיד שעוצמת הכניסה אל ערוץ ההקלטה לא תעלה על העוצמה האידיאלית שקבענו קודם וזאת בשביל להשאיר טווח עבודה בטוח (Head Room) לשאר מקורות האודיו בהם נשתמש


הדרך השניה היא עבודה על עוצמת האודיו קליפ והיא טובה למי שמרבה לעבוד עם דגימות ולופים מתוך מאגרים כמו Splice, LoopCloud וכו', או למי שלא הקפיד על הדרך הראשונה :-)

בכל DAW מקצועית קיימת האפשרות לשנות את עוצמת ה Audio Clip מתוך הקליפ עצמו ברוב המקרים, לופים או דגימות שנרכוש מתוך מאגרים וספריות יגיעו בעוצמה גבוהה מאוד ולפני שנתחיל לעבוד איתם אנחנו רוצים לכוון את העוצמה שלהם לנקודה האידיאלית (Sweet Spot)

אנחנו נעשה זאת ע"י בחירת האודיו קליפ עליו אנחנו עובדים, כניסה אל הגדרות העוצמה וביצוע הנמכה (או לפעמים גם הגברה) אל העוצמה האידיאלית (שימו לב, חשוב להקפיד שהפיידר של הערוץ נמצא על 0 ואין עליו או על ערוץ המאסטר שום מעבד סאונד שעשוי להוסיף עוצמה למקור הסאונד)











הדרך השלישית לגיין סטייג'ינג נכון היא שימוש ב Pre Gain שעל הצ'אנל סטריפ שלנו, או במידה ואין את האפשרות הזאת ב DAW שלכם (באמת? קשה לי להאמין) אז להשתמש בפלאגין עם אפשרות ל Input Level



זה הכל לפוסט הזה

רוצים ללמוד עוד על טכניקות למיקס והפקה מוזיקלית או שאעשה את המיקס להפקה הבאה שלכם?

דברו איתי



או פשוט תתקשרו:

תומר אסולין, מפיק מוזיקלי, מיקס & מאסטרינג

052-2888002

228 צפיות3 תגובות

3 comentarios


Lavi Baruch
Lavi Baruch
22 mar 2022

אחלה של הסבר , מאוד מפוקס 🤙🏻


Me gusta

עדי עדי
עדי עדי
13 mar 2022

👌הסבר עינייני מקצועי ומפורט. תודה תומר

Me gusta

Yossi Elbaz
Yossi Elbaz
13 mar 2022

היי תומר אתה הטכנאי סאונד הכי טוב שאני מכיר. והשירים יעידו על כך .

Me gusta
bottom of page